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THE KLF, LES AGITATEURS DE LA HOUSE / THE KLF, The House Troublemakers

English version belows

The Timelords, The Justified Ancient of Mu Mu (The JAMS) et The KLF. Tous ces pseudonymes cachent deux producteurs anglais, Jimmy Cauty et Bill Drummond, qui ont fait du sampling un art à part entière. Retour sur le parcours de ces deux trublions de la scène anglaise.

Bill Drummond est directeur artistique chez WEA en 1986 quand il décide de démissionner pour se consacrer pleinement à la musique. Il fonde avec le guitariste Jimmy Cauty, dont il avait signé le groupe, Brilliant, The Justified Ancient of Mu Mu pour secouer la musique Pop.

Sampler et brûler

Cauty et Drummond sortent en 1987 le titre All You Need Is Love contenant des samples du titre éponyme des Beatles ainsi que du titre Touch Me (I Want Your Body) de Samantha Fox. L’album 1987 (What The Fuck Is Going On) qui suit comprend le titre The Queen And I qui sample Dancing Queen de ABBA.

Le groupe suédois les poursuit en justice pour l’utilisation illégale de leur musique. En réponse, le duo va en Suède et brûle les exemplaires de son album devant leur maison de disque.

Le mode d’emploi

En 1988, Jimmy Cauty et Bill Drummond sortent sous le nom The Timelords le titre Doctorin’ The Tardis qui fait référence à d’autres manipulateurs de samples anglais, Coldcut, et réunit Rock et Rap tout en samplant la bande originale de la série Doctor Who.

Le titre devient rapidement un hit et leur donne l’idée d’écrire un mode d’emploi intitulé The Manual (How To Have a Number One The Easy Way) qui comprend également leur vision de l’industrie musicale.

Gagner… et encore brûler

En 1991, ils sortent, sous le nom de The KLF, l’album The White Room avec lequel ils gagnent un Brit Award l’année suivante. Pour célébrer ce prix, ils jouent le titre 3 AM Eternal en live avec le groupe de Grindcore Metal Extreme Noise Terror et annoncent qu’ils quittent l’industrie musicale.

En 1994, ils contactent le journaliste Jim Reid et l’emmènent sur une île écossaise. Devant lui, Cauty et Drummond brûlent un million de livres sterling qu’ils avaient gagné avec leurs succès musicaux.

Haalleycks

 

English version

The Timelords, The Justified Ancient of Mu Mu (The JAMS) and The KLF. All of this pseudonyms hid two English producers, Jimmy Cauty and Bill Drummond, who made the sampling as an art. Back on the career of both troublemakers of the English scene.

Bill Drummond was an artistic director for WEA in 1986 when he decided to leave his work to focus him on the music. He met the guitar player Jimmy Cauty, whose he signed his band Brilliant, and created with him The Justified Ancient of Mu Mu to shock the Pop music.

To sample and burn

Cauty and Drummond released in 1987 All You Need Is Love with samples of the Beatles’ eponymous track and others from Samantha Fox’s Touch Me (I Want Your Body). Their LP 1987 (What The Fuck Is Going On) followed shortly after and contained The Queen And I with samples of ABBA’s Dancing Queen.

The Swedish group sued them to use illegaly their music. As a response both producers went in Sweden and burnt copies of the LP in front of the ABBA’s label.

The manual

In 1988, Jimmy Cauty and Bill Drummond released under the pseudonym The Timelords Doctorin’ The Tardis in reference to Coldcut, an another English group who used sample. This track combined Rock, Rap and samples from the Doctor Who OST.

This track become an hit and gave them the idea to write The Manual (How To Have a Number One The Easy Way) which contained too their vision of the music business.

To win and burn… again

Under the pseudonym The KLF, they released in 1991 the LP The White Room with which the won a Brit Award the year after. To celebrate it, they played 3 AM Eternal with Extreme Noise Terror, a Grindcore Metal group, and announced they left the music business.

In 1994, they went to a scotish island with the reporter Jim Reid. In front of him, they burned 1 million £ who won with their musical success.

Haalleycks

Translation : Haalleycks

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